Sygnaliści - zgłoszenie wewnętrzne
Regulamin zgłoszeń wewnętrznych.
Rozdział 1. Przepisy ogólne
§ 1.
1. Regulamin zgłoszeń wewnętrznych, zwany dalej „Regulaminem” określa wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Wielkopolskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.
2. Celem niniejszego Regulaminu jest w szczególności określenie:
- naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu w oparciu o przepisy Regulaminu;
- osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
- zasad przyjmowania i procedowania dokonanych zgłoszeń wewnętrznych, w tym działań następczych;
- roli, zakresu zadań i obowiązków uczestników;
- zasad zachowania poufności tożsamości osób do tego uprawnionych.
3. Fakt dokonywania zgłoszeń w dobrej wierze nie może skutkować działaniami odwetowymi lub innymi niepożądanymi działaniami wobec sygnalisty, w szczególności zwolnieniem z pracy, wykorzystywaniem zależności służbowej sygnalisty bądź wywieraniem wpływu na osoby, z którymi sygnalista współpracuje, mogącymi pogorszyć warunki środowiska pracy sygnalisty.
4. Sygnaliści dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia niezachowującego powagi i odpowiedzialności lub zgłoszenia stanowiącego w istocie nadużycie nie podlegają ochronie przewidzianej w Regulaminie. Takiej ochronie nie podlegają również sygnaliści, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
5. Zasady zawarte w niniejszym Regulaminie nie naruszają ani nie ograniczają obowiązku dokonania zawiadomienia właściwym organom państwowym zgodnie z ich kompetencjami, zwłaszcza w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa.
Rozdział 2. Definicje
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie używa się któregokolwiek z poniższych pojęć, należy przez to rozumieć:
- ustawa – ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U.2024 poz.928);
- dyrektywa – to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305, s. 17);
- RODO - Rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.).
- WODR – Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu;
- Dyrektor – Dyrektor WODR;
- Zespół – zespół powołany decyzją Dyrektora WODR w celu przyjmowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych, w tym wstępnej weryfikacji i prowadzenie postępowań wyjaśniających dotyczących zgłoszeń, a także rekomendowanie stosownych do podjęcia działań naprawczych;
- Sygnalista (osoba dokonująca zgłoszenia) – osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą w szczególności osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, niezależnie od zajmowanego przez nią stanowiska, pełnionej funkcji czy formy zatrudnienia lub współpracy, a także będąca kandydatem do pracy lub byłym pracownikiem lub współpracownikiem, dokonująca zgłoszenia lub ujawnienia publicznego dotyczącego naruszeń prawa, regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych obowiązujących w WODR;
- Zgłoszenie – zidentyfikowane przez sygnalistę działanie będące naruszeniem prawa, regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych obowiązujących w WODR oraz dokonane przez sygnalistę za pośrednictwem przeznaczonych do tego kanałów komunikacji;
- Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w powyższych punktach;
- Informacja o naruszeniu prawa – informacja, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- Organ publiczny – naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w pkt 9;
- Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie mające miejsce w kontekście związanym z pracą, które powoduje lub może spowodować nieuzasadnianą innymi przyczynami niż wynikającymi ze zgłoszenia, szkodę dla sygnalisty lub naruszenie jego praw;
- Działania następcze – wszelkie działania podjęte przez Komisję ds. rozpoznawania naruszeń prawa, w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania zgłoszonemu naruszeniu prawa w szczególności poprzez postępowanie wyjaśniające;
- Informacje zwrotne – przekazanie sygnaliście informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych w związku z ich zgłoszeniem i na temat powodów tych działań.
Rozdział 3. Tryb i rejestracja zgłoszeń wewnętrznych
§ 3.
Zgłoszenia wewnętrznego mogą dokonywać w szczególności:
- pracownicy,
- byli pracownicy,
- osoby ubiegające się o zatrudnienie,
- stażyści,
- praktykanci,
- osoby świadczące pracę na rzecz WODR na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- wykonawcy, podwykonawcy, dostawcy,
- kontrahenci/przedsiębiorcy.
§ 4.
1. Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane w następujący sposób:
- elektronicznie – poprzez wysłanie zgłoszenia przez dedykowany formularz zgłoszenia znajdujący się pod niniejszym Regulaminem - załącznik nr 1a;
- pisemnie – poprzez wysłanie zgłoszenia (załącznik nr 1b) w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Zespół ds. rozpatrywania naruszeń” na adres: Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu, ulica Sieradzka 29, 60-163 Poznań.
2. W przypadku, gdy zgłoszenie dokonywane jest pisemnie za pośrednictwem operatora pocztowego, pracownik obsługujący korespondencję przychodzącą nie otwiera jej i przekazuje ją bezpośrednio do jednego z członków Zespołu ds. rozpoznawania naruszeń prawa.
3. Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać w szczególności:
- dane zgłaszającego, tj. imię i nazwisko, stanowisko, dane kontaktowe (adres korespondencyjny lub adres mailowy);
- datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia wewnętrznego;
- dane osoby/osób, które dopuściły się naruszenia prawa w tym imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- opis naruszenia prawa oraz data, miejsce i okoliczności zdarzenia;
- informację, czy zgłaszający wyraża zgodę na ujawnienie swej tożsamości;
- podpis zgłaszającego za wyjątkiem zgłoszeń wewnętrznych, dokonanych ustnie lub za pomocą bezpośredniego spotkania.
4. Zgłaszający może dołączyć do zgłoszenia wewnętrznego dowody na poparcie opisywanego naruszenia prawa, wykaz świadków opisywanego naruszenia prawa.
5. Zgłoszenia dokonane anonimowo nie będą rozpatrywane.
6. Zespół w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia potwierdza zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego oraz informuje, czy zgłaszający będzie korzystał z ochrony przed działaniami odwetowymi.
7. Obowiązek potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia istnieje pod warunkiem, że zgłaszający podał dane kontaktowe umożliwiające przekazanie potwierdzenia.
8. Wzór formularza zgłoszenia naruszenia prawa w WODR stanowią załączniki nr 1a i 1b do Regulaminu.
§ 5.
1. Zgłoszenie podlega wpisowi do Rejestru zgłoszeń wewnętrznych.
2. W Rejestrze rejestruje się każde zgłoszenie naruszenia prawa, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
3. Za prowadzenie Rejestru zgłoszeń odpowiada Zespół.
4. Rejestr zgłoszeń powinien zawierać co najmniej:
- numer zgłoszenia;
- data dokonania zgłoszenia;
- przedmiot naruszenia prawa;
- dane kontaktowe sygnalisty;
- dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie (niezbędne do identyfikacji tej osoby);
- osoby biorące udział w procesie weryfikacji i rozpatrywania zgłoszenia;
- informacje o zastosowanych działaniach następczych;
- zasadność zgłoszenia (zasadne/niezasadne);
- data zakończenia sprawy.
5. Rejestr zgłoszeń jest prowadzony przy zachowaniu zasad poufności oraz ochrony danych osobowych przy uwzględnieniu przepisów prawa, w szczególności RODO, a także obowiązującej w WODR Polityki Bezpieczeństwa Przetwarzania Informacji, w tym Danych Osobowych. Zawarte w nim informacje i dokumenty są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§ 6.
1. WODR zapewnia zachowanie poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia w sposób gwarantujący im poczucie bezpieczeństwa, a także minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych.
2. Tożsamość osób wskazanych w ust. 1, jak również wszystkie informacje umożliwiające ich identyfikację, nie będą, z zastrzeżeniem ust. 3, ujawniane podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom WODR, chyba, że takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w kontekście prowadzonych przez organy publiczne lub sądy odpowiednio postępowań wyjaśniających lub postępowań przygotowawczych lub postępowań sądowych. Tożsamość osób, których zgłoszenie dotyczy, podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość osób wskazanych w ust. 1.
3. Tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy, nie będą ujawniane członkom zespołu, o którym mowa w §2 ust. 6, z wyjątkiem osób odpowiedzialnych za przyjęcie zgłoszenia, chyba, że będzie to niezbędne do prawidłowej oceny okoliczności zdarzenia, będącego przedmiotem Zgłoszenia i podjęcia właściwych działań następczych.
4. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego ich zebrania, będą usunięte w terminie 14 dni od ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy.
5. Zasady przetwarzania danych osobowych Sygnalisty zawarte są w Klauzuli informacyjnej, stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
6. Zasady przetwarzania danych osobowych osób wskazanych przez Sygnalistę w zgłoszeniu, zawarte są w Klauzuli informacyjnej, stanowiącej załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. Z uwzględnieniem zapisów ust. 7, WODR prześle ww. Klauzulę, na wskazany w zgłoszeniu kanał komunikacyjny z taką osobą, a w przypadku jego braku, obowiązek informacyjny zostanie zrealizowany w momencie pierwszego kontaktu, o ile taki kontakt będzie konieczny.
7. Obowiązek informacyjny wobec osób, których zgłoszenie dotyczy, może zostać odsunięty w czasie lub WODR może całkowicie od niego odstąpić, jeśli zajdą uzasadnione przesłanki z art. 14 ust. 5 lit. b RODO, tzn., jeśli przekazanie takiej informacji mogłoby uniemożliwić lub poważnie utrudnić realizację obowiązków, związanych ze zgłoszonym naruszeniem prawa.
8. Z obowiązków informacyjnych, wykonywanych na podstawie art. 14 ust 1 i 2 RODO, tj. realizowanych wobec osób wskazanych przez sygnalistę w zgłoszeniu (załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu), wyłącza się informację dot. źródła pozyskania danych osobowych.
Rozdział 4. Rozpatrywanie zgłoszeń
§ 7.
1. Po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, zespół rozpatruje zgłoszenie wewnętrzne w celu ustalenia zasadności wskazanych okoliczności, podejmuje z zachowaniem należytej staranności przewidziane w Regulaminie działania następcze oraz przekazuje informację zwrotną zgłaszającemu.
2. Przekazanie zgłaszającemu informacji zwrotnej należy dokonać w terminie 3 miesięcy od daty przyjęcia zgłoszenia lub w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, jeśli potwierdzenie miało miejsce.
3. Informacja zwrotna zawiera w szczególności informacje o planowanych lub podjętych działaniach następczych, stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszeń prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenia prawa.
4. Weryfikacja zasadności zgłoszenia wewnętrznego odbywa się w ramach postępowania wyjaśniającego w oparciu o obowiązujące regulacje oraz informacje uzyskane z komórek organizacyjnych, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru zgłoszenia oraz z zastrzeżeniem zasad bezstronności, należytej staranności i poufności tożsamości.
5. Na wniosek pracownika upoważnionego do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń naruszeń każdy pracownik jest zobowiązany udzielić potrzebnych informacji lub udostępnić wnioskowane dokumenty, potrzebne do ustalenia wszystkich okoliczności rozpatrywanego zgłoszenia wewnętrznego.
6. Każdy pracownik jest zobowiązany do współpracy w zakresie niezbędnym dla prowadzonego postepowania wyjaśniającego, w szczególności do udzielenia potrzebnych informacji oraz stawienia się we wskazanym terminie w celu jego wysłuchania
7. W toku postępowania upoważniona osoba odpowiada za zgromadzenie dokumentów potrzebnych do ustalenia zasadności zgłoszenia wewnętrznego, zaś podejmowane czynności utrwala w formie notatki służbowej.
8. Osoby uczestniczące w postępowaniu wyjaśniającym, niezależnie od charakteru tego udziału, są zobowiązane do zachowania w poufności wszelkich informacji, o których dowiedzieli się w czasie prowadzonego postępowania. Obowiązek zachowania poufności trwa także po zakończeniu postępowania.
9. Po dokonaniu weryfikacji zasadności zgłoszenia wewnętrznego i oceny prawdziwości informacji o naruszeniu prawa wskazanej w jego treści, postępowanie wyjaśniające kończy się sporządzeniem informacji końcowej:
- potwierdzającej prawdziwość informacji o naruszeniu prawa;
- niepotwierdzającej prawdziwości informacji o naruszeniu prawa.
10. Po zapoznaniu się z informacją końcową WODR podejmuje działania adekwatne do rodzaju naruszenia prawa, w tym dyscyplinujące pracowników odpowiedzialnych za naruszenia prawa oraz działania zapobiegające powstawaniu naruszeń prawa w przyszłości.
Rozdział 5. Zakaz działań odwetowych; środki ochrony
§ 8.
1. Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie w kontekście związanym z pracą zgłaszającego, któremu przyznana została ochrona w oparciu o przepisy niniejszego Regulaminu, w tym zabrania się stosowania względem zgłaszającego wszelkich działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich zastosowania.
2. Zabronione jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie zgłaszającego pozostające w związku z dokonanym zgłoszeniem, w szczególności stosowanie działań odwetowych w zakresie:
- odmowy nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- nie zawarcia umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarcia kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji, gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżenia wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymania awansu albo pominięcia przy awansowaniu;
- pominięcia przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą;
- przeniesienia pracownika na niższe stanowisko pracy;
- zawieszenia w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazania innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych;
- niekorzystnej zmiany miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej oceną wyników pracy lub negatywnej opinią o pracy;
- nałożenia lub zastosowania środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- wstrzymania udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionego skierowania na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
- działania zmierzającego do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego – chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
§ 9.
1. Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie jej dokonywania i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa, bez względu na to, czy w toku postępowania doszło do potwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa.
2. Przepis § 8 pkt. 1 stosuje się do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli również pozostają w stosunku pracy z pracodawcą zatrudniającym zgłaszającego.
3. Potwierdzenie zastosowania względem zgłaszającego działań odwetowych w związku z dokonanym zgłoszeniem stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i może skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności pracowniczej oraz odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
4. W związku z realizowaną ochroną przed działaniami odwetowymi pracownicy upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń naruszeń monitorują sytuację kadrową zgłaszającego.
5. Działania podejmowane w zakresie ochrony osób dokonujących zgłoszenia naruszeń obejmują przede wszystkim:
- ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej, zgodnie z obowiązującymi przepisami dyscyplinarnymi.
6. Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
Rozdział 6. Postanowienia końcowe
§ 10.
1. Niezależnie od prawa do dokonania zgłoszeń wewnętrznych, zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do organu publicznego lub organu centralnego (zgłoszenie zewnętrzne) z pominięciem procedury przewidzianej w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych, w szczególności, gdy:
- pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej w obowiązującym terminie 7 dni lub
- zgłaszający ma uzasadnione podstawy sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody lub
- dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe lub
- w przypadku zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez pracodawcę z uwagi na okoliczności sprawy np. istnieje możliwość zniszczenia lub ukrycia dowodów lub istnieje możliwość zmowy między pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa.
2. Zgłoszenie dokonane do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem procedury określonej w niniejszym regulaminie nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony ustawowej.
3. Tryb dokonywania zgłoszeń zewnętrznych określają przepisy rozdziału 4 ustawy.
§ 11.
1. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy ustawy oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
2. Każdy Pracownik ma obowiązek zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu. Nowo zatrudniony Pracownik ma obowiązek zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu przed rozpoczęciem wykonywania pracy.
3. Niniejszy Regulamin został ustalony po konsultacji z Zakładową Organizacją Związkową.
4. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania Pracownikom do wiadomości.
5. Załącznikami do niniejszego Regulaminu są:
- Załącznik nr 1a – Elektroniczny formularz zgłoszenia wewnętrznego;
- Załącznik nr 1b – Formularz zgłoszenia wewnętrznego WODR (plik DOC - 13 kilobajtów);
- Załącznik nr 2 – Klauzula informacyjna - Sygnalista (plik PDF - 89 kilobajtów);
- Załącznik nr 3 – Klauzula informacyjna - osoby wskazane w zgłoszeniu naruszenia prawa (plik PDF - 122 kilobajty).
Oryginalna treść Regulaminu - załącznik nr 1 do Zarządzenia Dyrektora WODR nr 109/2024 (plik PDF - 248 kilobajtów).