28 maja 2014

Zdrowe szparagi

Opracowanie: Kamila Stachowiak
  • wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę Powiększ czcionkę
  • PDF
  • Wydrukuj
  • Email

Zdrowe szparagi

Trwa sezon na szparagi, a szparag zasługuje na uwagę, gdyż pojawia się jako jedno z najwcześniejszych warzyw gruntowych. Jest to bardzo wyjątkowe warzywo, które warto spożywać na świeżo w okresie kwiecień – czerwiec. Na straganach widać pęczki szparagów białych , a coraz częściej i zielonych. Jakie szparag ma zalety? Jest uważany za warzywo antyrakowe, a dzięki zawartości asparaginy traktowany jest jako warzywo lecznicze. Zalecany jest przy chorobach naczyniowo – krążeniowych, w schorzeniach nerek i pęcherza moczowego. Pomaga w leczeniu artretyzmu i reumatyzmu, a także wpływa na zwiększenie krzepliwości krwi i zapobiega pękaniu naczyń krwionośnych. Również ma działanie wzmacniające i pobudzające potencję. Szparagi szybko uzupełniają niedobory składników odżywczych w organizmie. Szparagi są niskokaloryczne, a 100 g to tylko 18-20 kcal.

images_pczek_biae_i_zielone


Szparagi najlepiej spożywać świeże, ale jeżeli kupimy więcej pęczków to możemy je przechować w lodówce lub w chłodnym pomieszczeniu przez 7-10 dni - trzeba je tylko owinąć wilgotną szmatką.
Jeszcze kilka słów o obieraniu szparagów. Białe szparagi przed obraniem należy umyć w zimnej wodzie. Najlepiej obierać nożykiem szczelinowym zaczynając od części tuż pod główką - trzeba to robić starannie, żeby nie zostawiać włókien i nie za grubo. Potem odciąć zdrewniałe końcówki. Źle obrane szparagi są często powodem, że nam nie smakują. Możemy obrane szparagi związać nitką – po 6 do 10 sztuk podobnej grubości - i w pozycji pionowej gotować w wysokim garnku. Jednak najprostsze jest gotowanie w szerszym garnku, ale należy uważać na czas gotowania - główki muszą być nierozgotowane. Do wody dodaje się sól , cukier, a niekiedy masło – w zależności od upodobań. Szparagi białe gotuje się około 15 - 20 minut. Kiedy chcemy przygotować dania ze szparagów zielonych to mamy łatwiej, bo ich nie trzeba obierać tylko odciąć zdrewniałe końcówki. Czas gotowania szparagów zielonych jest krótszy niż szparagów białych - około 12 do15 minut.
Korzystając z sezonu szparagowego można również przygotować dla siebie szparagi na cały rok wykorzystując różne metody konserwowania. Szparagi można zamrozić - szparagi umyć, obrać i wrzucić do wrzącej wody. Chwilę blanszować, osączyć i wystudzić. Potem włożyć do woreczków (do zamrażania) i zamrozić. Kiedy będą potrzebne to po odmrożeniu trzeba je przelać gorącą wodą. Tak przygotowane nadają się do sporządzania różnych dań.
Szparagi można również przygotować w następujący sposób. Wypustki umyć, obrać i odciąć zdrewniałe końce. Ułożyć je w słoiku, zalać osoloną wodą ( soli wg gustu), zamknąć słoik i gotować 15 minut - słoiki powinny być całe zanurzone w wodzie. Szparagi nadają się też do kiszenia i po wstępnej obróbce ( obrać i odciąć końce) możemy je zakisić tak samo jak ogórki. Uzyskamy wtedy nowy ciekawy smak szparagów i będzie je można wykorzystać do przygotowania potraw.
Kupując szparagi najlepiej wybierać wypustki o średnicy od 1,5 do 2,0 cm, jędrne, połyskujące, o jasnych, zamkniętych główkach, a końcówki powinny być niezwiędnięte.

Wybrane przepisy na potrawy ze szparagami


Zupa ze szparagów


Składniki: pęczek szparagów, 3 dag masła, 3 dag mąki, 125 ml śmietany, łyżeczka cukru, sól, natka pietruszki, żółtko, gałka muszkatołowa, sok z cytryny
Szparagi umyć, obrać, odciąć końce. Wodę zagotować z cukrem i solą, wrzucić pocięte na kawałki szparagi, gotować około 15 minut. Masło rozpuścić w rondelku, dodać mąkę, wlać trochę wywaru ze szparagów i dobrze wymieszać . Dodać do wywaru i zagotować .Zupę zagęścić śmietaną rozkłóconą z żółtkiem i sokiem z cytryny, doprawić gałką muszkatołową. Przed podaniem posypać posiekaną natką pietruszki.

images_5-zupa


Sałatka z orzechami


Składniki: pęczek szparagów, kwaśne jabłko, 2 łyżki posiekanych orzechów włoskich, 4-5 łyżek majonezu, 2 jajka ugotowane na twardo, 2 pomidory, pieprz, sól, cukier, sałata
Ugotowane szparagi pokroić na trzycentymetrowe kawałki. Dodać pokrojone w drobną kostkę jabłko, orzechy, majonez, przyprawić do smaku i wymieszać. Sałatkę wyłożyć na liściach sałaty, udekorować plasterkami jajek i ćwiartkami pomidorów.


Sałatka ze szparagów, kalafiora i szynki


Składniki: pęczek szparagów, mały kalafior, filiżanka ugotowanego ryżu, 20 dag szynki gotowanej, pęczek szczypiorku, 4- 5 łyżek majonezu, sól, pieprz
Kalafior dobrze umyć, ugotować „ al dente" , osączyć i podzielić na drobne różyczki. Szczypiorek posiekać, szparagi pokroić na kawałki ( około 1 cm) , a szynkę w „ zapałkę". Wszystkie składniki wymieszać, przyprawić solą i pieprzem, można polać kilkoma łyżkami wywaru od gotowania szparagów - sałatka ma być wilgotna. Wyłożyć do salaterki, polać majonezem i przybrać kilkoma główkami szparagów.

Sałatka z kiszonych szparagów


Składniki: 1słoik( 0,9l) kiszonych szparagów, 30 dag szynki gotowanej, 2 jabłka, pęczek zielonej pietruszki, sól, pieprz, cukier, majonez
Szparagi pokroić na kawałki, szynkę i jabłka pokroić w kostkę, a pietruszkę posiekać. Dodać przyprawy, wymieszać i doprawić do smaku. Sałatkę przed podaniem dobrze schłodzić w lodówce.

images-kiszone

Rolady ze szparagami


Składniki: 60 dag piersi z indyka, 30 dag szparagów, 5 dag wędzonego boczku, 2 ząbki czosnku, sól, pieprz, 2 łyżki mąki, vegeta, tłuszcz do smażenia, wywar ze szparagów
Z piersi wykroić 4 dość duże plastry i dobrze je rozbić. Pozostałe skrawki mięsa pokroić na drobne paski. Szparagi umyć, obrać, odciąć końce, pokroić na kawałki około 4.centymetrowe. Przygotować farsz: paski mięsa, boczek drobno pokrojony , sól, pieprz, vegetę, zmiażdżony czosnek wymieszać. Taki farsz nakładać na plastry mięsa i na to kawałki szparagów. Zawinąć roladki, smażyć do miękkości, podlewając wywarem ze szparagów. Po wyjęciu mięsa zrobić sos - dodać wywar połączony z mąką i ponownie zagotować.

Szparagi znakomicie smakują ugotowane polane tartą bułką z masłem lub z sosami- beszamelowym lub holenderskim. Szparagi możemy także grillować.

images_danie_pod_beszamelem


Grillowane białe i zielone szaragi


Sposób przygotowania:
Ze szparagów zielonych odciąć zdrewniałe końcówki, białe szparagi obrać. Ułożyć na tacce do grillowania, grillować smarując co jakiś czas oliwą z oliwek. Doprawić solą i pieprzem. Szparagi można także owinąć plastrami szynki. Grillować około 20 min. Przewracając je co 5 minut.
Życzymy smacznego !


Alicja Nowak
Kamila Stachowiak
WODR w Poznaniu

Czytany 3360 razy Ostatnio zmieniany 28 maja 2014

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.